ابر رسانای شناور
فیزیک ، لیزر و پلاسما
«اگر کسی احساس کند که هرگز در زندگی دچار اشتباه نشده، این بدان معنی است که هرگز به دنبال چیزهای تازه در زندگیش نبوده است.»-آلبرت اینشتین

 

ابر رسانایی حالت خاصی از ماده به حساب می آید که تنها برخی از مواد و در زیر دمای بحرانی از خود بروز می دهند. ممقدار دمای بحرانی از ماده‌ای به مادهٔ دیگر متفاوت است. دمای بحرانی ابررساناهای معمول چیزی بین ۲۰ کلوین تا زیر یک کلوین است. برای نمونه، دمای بحرانی جیوه ی جامد ۴٫۲ درجه کلوین ولی دمای بحرانی منیزیم دی بورید ۳۹ درجه کلوین است. در ادامه شاهد ابر رسانای شناور باشید .

شناوری ابررسانا

شناوری ابررسانا

یک ابر رسانا خواص جالب توجهی از خود نشان می دهد که به همین سبب بسیار مورد توجه قرار گرفته است و دانشمندان و محققان در تلاشند که سلامیک ها و آلیاژهایی تولید کنند که در دماهای بالاتر و نزدیک تر به دمای اتاق از خود خاصیت ابر رسانایی نشان دهند.

دو خاصیت بسیار مهم و کلیدی ابر رساناها عبارتند از : یکی مقاومت الکتریکی مطلقا صفر و دیگری قفل شدن ابر رسانا در میدان مغناطیسی به علت عبور نکردن خطوط میدان مغناطیسی از درون ابر رسانا (اثر مایسنر)

ما در این قسمت به صورت ویژه به خاصیت عبور نکردن خطوط میدان مغناطیسی از درون ابر رسانا می پردازیم و خاصیت مقاومت صفر و نتایج آن را به بعد موکول می کنیم .

به طور کل می توان گفت که تمامی اجسام تمایل دارند که درپایدارتریت حالت موجود قرار بگیرند زیرا پایدار تریت حالت ، حالتی است که کمترین انژی را صرف خود می کند ، بر همین اساس می توان علت تمایل ابر رسانا برای قفل کردن میدان مغناطیسی در خودش را درک کرد . به علت این که ابر رسانا تمایل دارد در پایدارترین حالت بماند تا انژی خود را حفظ کند به خطوط میدان مغناطیس اجازه عبور از درونش را نمی دهد و خطوط میدان مغناطیسی تنها از اطراف ابر رسانا می گذرند ؛ البته تعدادی از این خطوط با کنار هم قرار گرفتن و اعمال نیرو جمع شده و از ابر رسانا عبود می کنند که این علت قفل شدن ابر رسانا در میدان مغناطیسی است.

به خاصیت شناور ماندن ابر رسانا در میدان مغناطیسی اثر مایسنر می گویند .

در این ویدئو شما شناور ماندن ابر رسانا را بر روی ریلی که از مغناطیس طراحی شده است مشاهده می کنید ؛ توجه کنید که در این حالت ابر رسانا بر روی ریل قفل شده است ؛ مشاهده می کنید که حتی در جاهایی که مسیر معکوس می شود ابر رسانا همچنان همان فاصله را با ریل حفظ می کند و از روی آن سقوط نمی کند.

در این حالت شناوری تنها نیروی بازدارنده جسم برای حرکت اصطکاک جسم با هوا است لذا ابر رسانا می تواند با سرعت های بسیار بالایی حرکت کند و این اساس کار قطار های مغناطیسی معلق یا Maglev قرار گرفته است و هر روز شاهد ارتقای این قطار ها به سرعت های بالاتر هستیم ؛ امروزه این قطار ها از مرز سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت به صورت پایدار عبود کرده اند و از قطار هایی با سرعت بیش از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت در راه آهن برخی کشور ها مثل ژاپن استفاده می شود.

امیدوارم مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

حق کپی رایت برای ریسمان محفوظ است.

انتشار مطب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز می باشد.

لینک مستقیم مطلب :   http://goo.gl/t47xs3


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 19 آبان 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 60
بازدید کل : 9683
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1